Klant aan het woord: Jan Schuitemaker, the Careercoach
In de rubriek ‘Klant aan het woord’ praten wij met onze klanten over hun dagelijkse praktijk, de ervaringen met het gebruik van TrjcT en de samenwerking met LDC. Deze keer met Jan Schuitemaker, The Careercoach!
The Careercoach
Na diverse functies in het bedrijfsleven, met name op HR-gebied, is Jan vanaf 2008 parttime werkzaam voor zijn eigen bedrijf: The Careercoach. Vanuit langdurige samenwerkingsverbanden met een aantal grote(re) organisatie heeft hij vooral veel cliënten met doorstroom- en ontwikkelvragen waarvoor hij de testen van LDC inzet.
Sinds een jaar of 5 wordt ook regelmatig een beroep op Jan gedaan om te helpen bij het verbeteren van de samenwerking binnen teams. Waar knelt het? Hoe zitten de collega’s in elkaar? Waardoor ‘verstaan’ mensen elkaar zo slecht? Ook hiervoor zet hij TrjcT in.
Jan is vanaf 2018 ook docent aan de Fontys Hogeschool (HRM/Toegepaste Psychologie) in Eindhoven en Tilburg. Hij leert zijn studenten onder meer hoe je op een goede manier gebruik kan maken van testen/vragenlijsten, wat je er wel en niet mee kan doen en hoe dit ingezet kan worden voor personele vraagstukken binnen organisaties.
Klant van LDC sinds: 2018
Hoe ben je bij LDC terecht gekomen: Al zolang geleden dat Jan dit niet meer precies weet. Via via eens een tip gekregen of een praatje op een congres gemaakt waarschijnlijk.
Waarom TrjcT
Ik werk met mijn eigen formule:
R (resultaat) = P (persoonlijkheid)* M (motivatie) *I (intelligentie)* O (omgeving).
Toelichting: Het resultaat (wat medewerkers “opleveren”) is afhankelijk van hun Persoonlijkheid, Motivatie, Intelligentie en Omgevingsvariabelen (werkplek, team, leiderschap, etc.).
In TrjcT vind ik veel ondersteunende tools om tot inzicht te krijgen in de variabelen van deze formule. Ik gebruik (bij loopbaanadviesvragen) als start altijd de LINC en daarnaast de Werkgerelateerde PersoonlijkheidsVragenlijst (WPV) voor inzicht in persoonlijkheid, Carrièrewaarden voor motivatie/wat drijft iemand, Teamrollen om vast te stellen wat iemands voorkeursrol is in een team, (bij managers (Quinn Leiderschapsstijlen en de vragenlijst voor Communicatie Stijlen om helder te krijgen hoe de boodschap wordt overgebracht.
Deze set van 5 à 6 testen combineer ik met elkaar. De resultaten van deze testen/vragenlijsten en het gesprek met de client geeft mij informatie over hoe denken mensen? Wat zijn hun verwachtingen/aannames? Je kan hierdoor veel meer nuance aanbrengen in de analyse en advies en dat vind ik goud! Komt er een congruent patroon uit het gesprek en testresultaat of laat iemand gekke dingen zien? Dan gaat daar het gesprek over.
Favoriete vragenlijst(en):
Werkgerelateerde PersoonlijkheidsVragenlijst (WPV). Een mooie persoonlijkheidsvragenlijst die ik gebruik als vertrekpunt. De test valt voor mij uiteen in 3 delen:
1. Ruwe score, daar begin ik mee
2. Keurig verhaal dat zo is geschreven dat de client het later terug kan lezen en ook aan zijn omgeving kan laten lezen. Leuk om dan te toetsen hoe de omgeving erop reageert.
3. Competentievertaalslag: Wat betekent die (hoge/lage) scores en hoe kunnen de competenties gebruikt worden in de profilering van cliënten.
Tip voor LDC: TrjcT heeft zoveel te bieden. Zorg dat klanten goed weten wat er allemaal is, hoe ze testuitslagen moeten interpreteren en hoe ze de output van verschillende testen kunnen combineren. Veel collega’s halen vermoedelijk (alleen) de extremen uit de uitslagen, maar doen niets met gemiddelden en het combineren van testresultaten.
Top voor LDC: De backoffice, vriendelijk en goed bereikbaar. Bij andere organisaties is er wel een helpdesk, maar daar wordt de telefoon vaak niet (zo professioneel als bij LDC) opgenomen…. Alsof er niemand woont. Bij LDC is altijd iemand thuis.