Kolb Leerstijlen

Een leven lang ontwikkelen. Jezelf blijven uitdagen en nieuwe dingen leren. Flexibel blijven op de arbeidsmarkt.

De regie nemen over je eigen ontwikkeling en loopbaan was nog nooit zo belangrijk. En door de coronacrisis nam de noodzaak hiervan nog eens extra toe. De NL Leert Door Ontwikkeladviezen en de Subsidieregeling STAP-budget van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn mooie voorbeelden van het belang wat ook de overheid hecht aan ontwikkeling.
Om effectief te kunnen leren is het goed om te weten welke leerstijlvoorkeur je hebt. De Learning Style Inventory (LSI) van David Kolb, is een van de eerste en meest gebruikte modellen voor leerstijlen.

Wat zegt Kolb?

Kolb: “Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experience.”
Je zet volgens Kolb dus de ervaringen die je opdoet, om in kennis. Vertaalt naar nu is dat een combinatie van kennis, vaardigheden en gedrag, oftewel competenties. In het proces van leren kun je vier fasen onderscheiden:

  1. Concreet ervaren (voelen)
  2. Waarnemen en overdenken (kijken)
  3. Nadenken over wat dat betekent (denken)
  4. Actief experimenteren (doen)

Deze vier fasen volgen logisch op elkaar: als je iets meemaakt is het belangrijk om daarna je ervaringen te reflecteren en te begrijpen. Vervolgens kun je bedenken hoe je het met je nieuwe inzichten in de toekomst gaat aanpakken. Ideaal gezien is leren een cyclisch proces waarbij je de vier fasen in deze volgorde doorloopt. Maar mensen hebben hun eigen voorkeuren en zijn geneigd om vooral die fase te ontwikkelen waar ze toch al goed in zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de advocaat die graag analytisch te werk gaat of de automonteur die liever eerst de handen uit de mouwen steekt.

Wanneer je meer aandacht besteedt aan de manieren van leren waar je minder goed in bent kun je ervoor zorgen dat je de leercyclus evenwichtiger doorloopt, aldus Kolb. Het zorgt ervoor dat je meer allround wordt en dat je leerrendement stijgt.

Kolb Leerstijlen: nieuw in TrjcT

Met de vragenlijst kom je te weten welke leervoorkeur je hebt. Er zijn 4 leerstijlen

  1. Beslisser
  2. Dromer
  3. Denker
  4. Doener

Ben je iemand die eerst de handleiding gaat lezen? Of duik je meteen in het diepe en kijk je wel wat er gebeurt?

De ene leerstijl is niet beter dan de andere. Wel leent de ene stijl zich beter voor de ene dan voor de andere leersituatie. Dit verklaart bijvoorbeeld waarom sommige mensen niet op hun best zijn in een klassikale situatie, maar wel tot hun recht komen tijdens een praktijkles. Door te variëren in je stijlen haal je meer uit je opleiding of training.

Probeer Kolb Leerstijlen gratis uit

Waarom je je leerstijl wilt weten

De vragenlijst is niet zozeer belangrijk om de invuller in een hokje in te delen, maar het is vooral nuttig dat je voortaan jezelf kunt observeren terwijl je leert. Als je jouw voorkeursstijl kent, kun je jouw leereffect verbeteren. Als je meer aandacht besteedt aan het ook aanleren van de andere stijlen, kun je verschillende situaties beter inschatten. Dat geeft een beter leerresultaat en tijdwinst.
Met de kennis over je eigen leervoorkeur en de werkvormen die bij de leerstijlen horen, kun je ook beter begrijpen hoe anderen leren. De samenwerking met bijvoorbeeld collega’s of studiegenoten kun je daardoor verbeteren.

Klob Leerstijlen is vanaf september beschikbaar in TrjcT. De vragenlijst bestaat uit 20 stellingen. Het invullen kost een paar minuten.

p.s. Wat zegt Loesje?

Of zoek direct naar: